PROČ SE LIŠÍ NÁVŠTĚVY A UŽIVATELÉ V UA A GA4

Proč se liší návštěvy v UA a GA4? Při kontrole návštěv v Google Analytics 4 (GA4) se může stát, že data nesedí s čísly v Universal Analytics (UA). Obdobný rozdíl lze pozorovat také u přisuzování konverzí jednotlivým zdrojům. Tomuto tématu jsme se věnovali v naší případové studii s názvem Přechod z Universal Analytics na Google Analytics 4. O Pro klienty může být tato věc velmi matoucí, jelikož se poměrně dost propadne návštěvnost, a to až o 20-30 %. Proč se není čeho obávat a proč je to naopak dobře? Při přechodu na GA4 se totiž upravilo počítání návštěv, a díky tomu jsou tyto data nyní přesnější. Více o této změně se můžete dočíst také ZDE v nápovědě přímo od Google.

Za návštěvu se v Google Analytics považuje doba, kterou uživatel stráví na webu. Při načtení stránky se započte první návštěva. Neexistuje limit, jak dlouho může návštěva trvat, pokud je uživatel na stránkách aktivní. Obecně ale návštěva vyprší po uplynutí 30 minut neaktivity uživatele či opuštění stránky.

Případy, ve kterých se měření návštěv liší

V UA platí, že pokud proběhne návštěva webu v pozdních hodinách a během této návštěvy odbije půlnoc, UA zaznamená návštěvy dvě, i když se jedná de facto o návštěvu jednu. V GA4 se naopak počítá pouze s jednou návštěvou. Data získána tímto způsobem nedělají ovšem velký rozdíl v číslech, jelikož je počet takových návštěv minimální.

Další rozdíl je v délce návštěvy, kdy při odchodu z webu a znovu navštívení z jiné platformy UA počítal s více návštěvami. Například se poprvé dostaneme na web přes odkaz z Google vyhledávání, web opustíme a po chvíli ho otevřeme z odkazu na Facebooku či Seznamu. Každý návrat z jiného zdroje návštěvy se počítá v UA jako start návštěvy nové. Na rozdíl od UA, GA4 si dokáže tyto návštěvy propojit a počítá v tomto případě pouze s prvotním zdrojem návštěvy, zde se jedná o vyhledávání v Google. Právě proto bude v GA4 reportováno o něco méně návštěv, které jsou ale delší a v UA zase více kratších návštěv.

Třetím případem, který ovlivňuje počet návštěv je doba neaktivity uživatele. UA po zobrazení každé stránky čeká 30 minut, zda uživatel otevře na webu stránku další. Pokud je uživatel neaktivní po této době, návštěva se ukončí. GA4 počítá také s 30 minutami, ale až od opuštění stránky. Uživatel stránku navštíví a stráví zde 10 minut, po delší pauze (25 min) se proklikne na stránku další, kde stráví opět 3 minuty. Po této době se rozhodne stránky opustit úplně a započne odpočet 30 minut, kdy se ke konci tohoto časového rozmezí opět na 8 minut vrátí. V tomto případě bude GA4 sčítat čas a započítá dohromady pouze jednu návštěvu, která trvala 21 minut. Avšak UA by mohl zaznamenat až návštěvy 3.

proc-se-lisi-navstevy-a-uzivatele-v-ua-a-ga4-1.jpg

Jaký je rozdíl mezi návštěvou (Session) a uživatelem (User)?

Například při první návštěvě webu Vás GA cookie identifikuje jako nového uživatele. Strávíte na stránkách nějaký čas, proklikáte se přes pár stránek a web opustíte. Tímto jste dokončili Vaši první návštěvu a pokud se na web vrátíte později v ten samý den, započnete návštěvu druhou, kdy Vás GA již ale označí za „vracejícího se uživatele“. Takto budete jeden uživatel, který měl dvě návštěvy. Jinak řečeno na jednoho uživatele může spadat několik návštěv.

Rozdílní návštěvníci v UA a GA4

V UA bylo dané, že uživatel byl měřen z jednoho počítače, z jednoho prohlížeče a jedné cookie lišty. Proto v UA bylo číslo uživatelů velmi vysoké. GA4 jde na tohle v zásadě podobně, a to jedna cookie lišta v jednom prohlížeči v jednom zařízení představuje jednoho uživatele, ale s rozdílem, že se tentokrát snaží spárovat uživatele, o kterém si myslí, že je jedna a ta samá osoba, která využívá vícero zařízení. Mohou to poznat pomocí stejného přihlášeného účtu Google na všech zařízeních či pokud je přímo na stránkách možnost přihlášení se do uživatelského účtu (například pro zákazníky e-shopu). GA4 více přihlášení z různých prohlížečů a zařízení započítá jako stejného uživatele, proto také u uživatelů může nastat propad 5-30 %.

Nevíte si s novým Google Analytics 4 rady? Rádi Vám pomůžeme. Kontaktujte nás